Jak wrócić do formy po zimie?

006
Dla wielu zapalonych fanów dwóch kółek okres zimowy to nie powód do rezygnowania z aktywności. Są tacy, którzy na rowerze jeżdżą cały rok, nie zważając na warunki atmosferyczne. W takim wypadku utrzymanie formy nie jest problemem, nawet jeśli treningi są mniej intensywne czy krótsze niż te gdy na dobre zrobi się ciepło.

Jak jednak wrócić do uprawiania sportu, gdy nasz rower przez całą zimę przeleżał w piwnicy? Poniżej kilka wskazówek, które mogą się okazać pomocne w planowaniu!


Daj sobie czas

Pamiętaj, że po takiej przerwie nie wrócisz do pełni sił w ciągu jednego dnia. Twoja wydajność siłowa, odporność na zmęczenie, nie jest taka sama jak przed zimą.
Rozplanuj treningi z głową, zaczynając od mniej wymagających tras, nie przesadzaj z szybkością. Gdy zauważysz, że Twoje tętno jest znacznie przyśpieszone zwolnij obroty, to znak, że organizm potrzebuje czasu by się przystosować.
Bardzo często chęć natychmiastowego powrotu do formy po przerwie jest przyczyną kontuzji i mikrourazów mięśni i ścięgien, które odzwyczaiły się od dużego wysiłku. Dlatego ruch należy wprowadzać stopniowo, a  gdy zauważymy oznaki przetrenowania takie jak: bóle, nadmierne zmęczenie, zniechęcenie, należy odpuścić i zostawić rower na kilka dni.

siłownia rower

Odpowiednie przygotowanie

Zanim wyruszycie w trasę warto pomyśleć o wzmocnieniu mięśni. Przed rozpoczęciem treningów rowerowych zadbajcie o odpowiednie ćwiczenia siłowe, wzmacniające pracę kończyn dolnych i górnych, oraz o wysiłku ogólnorozwojowym. Warto przez pewien czas pochodzić na siłownię, basen, dać czas organizmowi na rozruszanie się.
Przed każdym treningiem obowiązkowa rozgrzewka i odrobina rozciągania!

dieta rower

Dieta i nawodnienie

Odpowiednie żywienie to podstawa przy wszelakiej aktywności. Zadbajcie o oczyszczenie organizmu,  zdrowe odżywianie i suplementację. Spożywajcie dużo owoców, warzyw, a przed samym treningiem posiłek bogaty w węglowodany.
Gdy planujecie długą wycieczkę zabierzcie ze sobą batony i napoje nawadniające.

Badania kontrolne

Po dłuższej przerwie od aktywności warto zbadać swój stan zdrowia i zrobić choć podstawowe badania, aby upewnić się, że nic nie stoi na przeszkodzie do uprawiania sportu. Warto sprawdzić, czy nasz organizm nie narzeka na braki witamin, minerałów i w razie potrzeby wdrożyć odpowiednią suplementację bądź leczenie.
Na pierwszym miejscu powinno zawsze iść zdrowie!

rower mechanik
Kontrola sprzętu

To rzecz oczywista, a jednak często zaniedbywana. Kompleksowy przegląd sprzętu po zimie to niezbędna rzecz do zrobienia przed wyruszeniem w jakąkolwiek trasę. Nie chcielibyśmy przecież, by przez nasze zaniedbanie, gdzieś daleko na drodze dopadła nas usterka, która w najgorszym scenariuszu mogłaby doprowadzić do poważnego uszczerbku na zdrowiu i wykluczeniu nas z jazdy na cały sezon!

Podsumowując, nie śpieszcie się, bo może okazać się to zgubne. Zaplanujcie treningi z wyprzedzeniem, podzielcie trasy na mniejsze etapy, a stopniowo wrócicie do formy sprzed zimy, bez niepotrzebnych stresów i kontuzji!

Połącz się z Facebook