Prawidłowe ustawienie bloków w pedałach SPD/SPD-SL

Pisząc ostatnio artykuł o najczęstszych urazach i kontuzjach kolarskich wspominałam kilkakrotnie, jak ważne jest, by prawidłowo przygotować rower do jazdy. Zdałam sobie wtedy sprawę, że o prawidłowym ustawianiu bloków zatrzaskowych w butach jeszcze nie pisałam.  Jest to dla mnie sprawa bardzo ważna, bo w SPD-ach jeżdżę bardzo długo i nie wyobrażam sobie dłuższej jazdy bez nich.

rower bloki

Dlaczego jest to takie ważne?

Pedały zatrzaskowe to wynalazek trudny do przecenienia. Znacząco poprawiają bowiem wydajność pedałowania. Pomagają wymusić dobrą pozycję stopy na pedale oraz odciążają mięśnie nóg podczas ciągnięcia korby w górę. Jednak nawet najlepsze i najdroższe pedały zatrzaskowe mogą okazać się prawdziwym katem, jeżeli nie zadbamy o ich właściwe ustawienie na początku.

Jest to kwestia bardzo indywidualna i nie należy żadnych instruktaży traktować jako gotowy przepis, a raczej jako bazę do przeprowadzenia procesu. Każdą zmianę ustawienia trzeba przetestować podczas jazdy i na bieżąco korygować ustawienia, aż osiągniemy swoje optimum. A skąd mamy wiedzieć, że ustawienie jest optymalne? Przede wszystkim wyznacznikiem jest nasz własny komfort oraz brak bólu w kolanach.

bloki rower

Montaż bloków

Zacząć należy od sprawy dla ergonomii mniej ważnej, ale jakże ważnej dla późniejszej wygody eksploatacji. Śrubki w blokach i gwinty w butach trzeba porządnie nasmarować, zanim je zamontujemy. To niby trywialna sprawa, którą często bagatelizujemy, ale uwierzcie mi – one bardzo lubią się zapiekać. W końcu są najbliżej podłoża, są ciągle atakowane wodą, solą, błotem. Nie ma co przykręcać na szybko, jeżeli nie mamy przy sobie smaru, bo potem już Wam się nie będzie chciało ich odkręcać tylko do smarowania. Trzeba je też po ustawieniu przykręcić dość mocno, bo miałam już przypadek klienta, który przyprowadził rower idąc bez jednego buta, bo zbyt lekko przykręcony blok się poluzował, śrubka wypadła podczas jazdy, a but nie dawał się odczepić od pedału, bo blok się poruszał.

rower bloki

Ustawienie bloków

Rzecz rozchodzi się generalnie o dwie kostki na stopie. Pierwsza i piąta kostka śródstopia stanowią dwa z trzech punktów podparcia (trzecim jest pięta) dla naszej stopy, kiedy stoimy na ziemi. Między nimi przebiega linia, która wyznacza, gdzie powinna znaleźć się oś pedału podczas jazdy.

Najlepiej założyć but na stopę i wyczuć przez jego ścianki kostkę pod dużym paluchem oraz kostkę pod palcem najmniejszym. Możemy narysować tam dwa punkciki zmywalnym mazakiem, lub przytrzymać but w tym miejscu. Oś pedału powinna się pokrywać z linią, która biegnie między tymi dwoma punktami. W ten sposób wyznaczamy ustawienie bloku w płaszczyźnie wzdłużnej względem buta.

Jak natomiast dobrać ustawienie na boki? Mój znajomy, który od lat zajmuje się bike fittingiem sugeruje, żeby bloki w większości przypadków wysuwać maksymalnie na zewnątrz, by wymusić przysunięcie kolan w stronę ramy roweru. Większość osób ma bowiem tendencję do zbytniego odsuwania ich na boki. Nie do końca się z tym zgodzę. Większość mężczyzn – owszem, bo cząsto mają szpotawe kolana („na beczce prostowane”), u kobiet jednak częściej występuje koślawość (czyli zgięcie kolan do środka – tzw. „X”) i w tym przypadku lepszym rozwiązaniem może się okazać przesunięcie bloków do wewnątrz.

bloki rower

W obu przypadkach trzeba skontrolować, czy dokonana zmiana nie powoduje zahaczania stopą o elementy ramy a następnie przetestować całość w trakcie dłuższej jazdy.

Bardzo przyjemniej zobrazowany proces możecie obejrzeć w filmiku Szajbajka, gdzie łopatologicznie tłumaczy wszystko od podstaw.

Jeżeli jednak 17 minut to dla Was za dużo, zagadnienie w skrócie ujęto w filmiku Krossa.

Jeżeli ktoś ma natomiast chęć i środki finansowe, najlepszym rozwiązaniem jest udać się do sklepu rowerowego, które korzystają ze specjalnych narzędzi do optymalnego ustawiania bloków, a uwierzcie – nikt tak nie „łapie kostek”, jak człowiek z wieloletnim doświadczeniem.

Bardzo dużo przydatnych i szczegółowych informacji (tylko po angielsku) znajdziecie na: http://www.bikefit.com/

 

 

 

Połącz się z Facebook