Jak wybrać idealny kask?

skandia kask

Noszenie kasku w Polsce wciąż jest kwestią decyzji użytkownika roweru. Do niedawna żyłam w przekonaniu, że tylko dzieci muszą zgodnie z prawem się w nich poruszać, jednak szukając informacji, do jakiego wieku rzekomy przepis obowiązuje, odkryłam, że jednak nie ma takiego prawa. Wszyscy zatem sami podejmujemy decyzję, czy chcemy w razie wypadku głowę mieć chronioną, czy też nie,  a za dzieci tę decyzję podejmują przeważnie rodzice.

Idziemy kupić kask

Specjalnie kładę nacisk na słowo idziemy (lub jedziemy rowerem), żeby podkreślić, jak ważne jest zrobienie tego na żywo, w sklepie, nie przez internet. Niektórzy mają już swój ulubiony model, lub gdzieś go najpierw zmierzyli i mogą sobie pozwolić na zakup w internecie, jeżeli jednak w Waszym przypadku tak nie jest, radzę trochę pochodzić i pomierzyć zanim coś wybierzecie. Nie ma bowiem nic bardziej wkurzającego, niż źle dobrane nakrycie głowy które gniecie, pije, swędzi, powoduje nadmierne pocenie głowy. Mam tak z jednym moim kaskiem i leży od dawna nieużywany. Niby rozmiar dobry, niby nawet kształt wewnątrz też, ale jednak coś z nim jest nie tak. Niedługo po zakupie pożałowałam, że nie poświęciłam nieco więcej czasu na poszukiwania i przymiarki.

Obwód głowy- jak zmierzyć?

Zanim pójdziemy do sklepu, warto zmierzyć obwód głowy. Robimy to w najszerszym miejscu, nieco nad uszami. Zaoszczędzimy tym samym przymierzania wszelkich rozmiarów na chybił trafił. Większość dorosłych osób ma obwód pomiędzy 54 cm a 61 cm. Jeżeli jednak jesteś posiadaczem wyjątkowo dużej głowy, poświęć najpierw trochę czasu na sprawdzenie oferty różnych producentów i wybadanie które sklepy mają w danym momencie duże rozmiary, bo znalezienie stacjonarnie kasku o zakresie np. do 64 cm może okazać się wcale nie takie łatwe.

Na co zwrócić uwagę w sklepie?

Podstawowe rzeczy to dobrze dobrany rozmiar i wygoda. Kask po ściągnięciu regulacji powinien trzymać się na głowie i nie spadać podczas poruszania głową. Powinien stanowić swoisty odlew głowy. Jeżeli już w sklepie czujesz, że coś Cię gniecie, natychmiast go odłóż, bo to się nie ułoży, potem będzie jeszcze gorzej. Poza tym warto zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów:

  1. Dobry kask powinien być lekki i przewiewny. Wiele osób wybiera do jazdy w mieście kaski typu orzeszek (najchętniej czarne) dobrze się jednak zastanówcie, czy chcecie w lato czuć się jak w chełmie. Czy nie lepiej wybrać formułę nawet mniej twarzową, bardziej sportową ale za to dobrze wentylowaną i lekką?
  2. Zwróćcie uwagę na to, czy kask ma regulację obwodu. Nie wszystkie kaski (nawet te drogie) ją mają. Często orzeszki mają tylko wkładki o różnych grubościach, a w ten sposób trudno dopasować kask idealnie do głowy.
  3. Regulowane paski pod brodą też się przydają, a nie zawsze są dobrze pomyślane. Niektóre kaski nie dają się dobrze dostosować do małej głowy, lub mają paski z gumek, co moim zdaniem nie najlepiej się później sprawdza, bo każda gumka się kiedyś rozciągnie.
  4. Duże, opływowe otwory (im więcej tym lepiej) to świetna sprawa. Warto jednak też popatrzeć, czy na otworach (przynajmniej tych przednich) zamontowano siatkę przeciw owadom.
  5. Cena a poziom bezpieczeństwa. To nieprawda, że kask musi być bardzo drogi. Są niezłe kaski kosztujące około 100 zł. Nie musimy od razu kupować kasku szosowego, jaki mają kolarze w peletonie, ale warto być świadomym, że ten drogi kask przeważnie będzie właśnie lżejszy i lepiej wentylowany, niż jego marketowy kolega. Osobiście jestem zdania, że kaski są jedną z rzeczy, na których nie opłaca się oszczędzać.  Skąd mamy wiedzieć, czy ten tani kask przeszedł jakiekolwiek testy? Duże, znane marki nie mogą sobie pozwolić na sprzedawanie kiepskich produktów.
  6. MIPS. Obecnie wiele modeli kasków dostępnych jest też w wersji z MIPS, czyli Multi-directional Impact Protection System. Jest to specjalna technologia, która polega na połączeniu twardej zewnętrznej powłoki kasku z piankową wewnętrzną. Różnica pomiędzy tą technologią i stosowaną w większości kasków „in-mould” polega głównie na tym, że MIPS pozwala na niewielki ruch powłoki wewnętrznej względem zewnętrznej podczas uderzenia, co zapewnia dodatkową ochronę głowie.
  7. Rodzaj kasku. Jest ich sporo i są dostosowane do różnych dziedzin kolarstwa. Najprościej podzielić się je da na trzy typy:

kask skandiakask skandia– kaski MTB

Są lekkie, mają sporo otworów, które przeważnie posiadają siatkę na owady. Posiadają daszek, który zazwyczaj da się zdemontować. Wyróżniamy zwykłe kaski XC/MTB oraz kaski enduro o nieco bardziej rozbudowanej tylnej części.

kask skandia kask skandia
Specyficzną odmianą kasku MTB jest „full-face”. Tego typu kaski stosuje się głównie w downhillu i wszędzie tam, gdzie jest największe niebezpieczeństwo oberwania gałęzią, czy dotkliwych upadków. Część współczesnych kasków tego typu ma możliwość odczepienia dolnej części i używania jako zwykłego kasku enduro.

MET DRONE WB kask skandia– kaski szosowe

W większości są to super lekkie, opływowe kaski bez daszka, o największej ilości otworów. Są jednak też szosowe kaski typu TRI/TT, czyli czasowe. Obecnie przybierają one dwie możliwe formy: przedłużone z tyłu kopułki niczym łeb obcego, lub okrągłe kule armatnie. Przeważnie mają zintegrowane gogle.

kask skandia kask skandia– kaski miejskie i „orzeszki”

Miejskie kaski charakteryzują się prostym designem i tym, że są najbardziej zabudowane. Miejscy rowerzyści wybierają je najczęściej ze względu na poczucie największego bezpieczeństwa. Dodatkowo, mogą być składane, lub wyglądać, jak nieco przyduża czapka.
Klasyczne „orzeszki” natomiast są kaskami przeznaczonymi dla ludzi skaczących na BMXach, uprawiających dirt i tym podobne. Mają bardzo twarde skorupy i często specjalne wzmocnienia w środku, lub warstwy wewnętrzne złożone z ruchomych segmentów.

kask skandia
Bez względu na to, jaki typ kasku wybierzecie, trzeba być też świadomym, że kask jest jednorazowy. Jeżeli raz was uratuje, nadaje się jedynie do śmietnika lub na ścianę. Dlatego nigdy nie kupujcie kasków używanych, a w sklepie dobrze obejrzyjcie go przed zakupem, czy nie ma śladów uderzenia, wgnieceń.  Różne rzeczy się zdarzają w sklepach, kask mógł upaść, zostać przygnieciony, a nie każdy sprzedawca jest uczciwy.


 

Połącz się z Facebook