Rowery przełajowe podbijają świat. Dlaczego?

rowery przełajowe

Jeszcze kilka lat temu (i tym razem nie mam na myśli kilkunastu lat, jak to zazwyczaj u mnie), ludzie robili wielkie oczy, jak mówiło się cokolwiek o rowerze cyclocrossowym, czy przełajowym. Wiele osób myliło je z rowerami typu fitness (czy lifestyle, jak to niektórzy producenci określają). Myśleli, że to taki rower z prostą aluminiową ramą, prostą kierą, na sztywnym widle, z umiarkowanie wąską oponką. Inni myśleli, że mówię o góralu (MTB/XC) Jak zaczynałam mówić, że cyclocrossowy rower to taka szosówka z barankiem i oponami o bardziej agresywnym bieżniku, niektórzy zaczynali dostrzegać oczyma wyobraźni tych szaleńców,których kiedyś gdzieś w necie, czy telewizji widzieli, co szosówką po korzeniach zasuwają jak szaleni, co czasem więcej biegną i niosą, niż jadą.

Od tamtej pory bardzo dużo się zmieniło i to w krótkim czasie. Teraz jest wręcz moda na przełąjówki. Co znajomego spotkam, to albo planuje zakup, albo właśnie się z niego cieszy. Nic dziwnego. To naturalna kontynuacja rozwijającej się pasji do rowerów. Większość z tych osób, jak je poznawałam jeździła góralem, potem łyknęła smykałkę do szosowego ścigania, a teraz odkryła, że można tej szosie nieco pazura zapuścić.

 rower przełajowy


Co to jest rower przełajowy?

W bardzo dużym uproszczeniu, to rower szosowy, który nadaje się również do jazdy w terenie. Ma stosunkowo wąskie opony (przeważnie coś w okolicach 700x32c), ale z bieżnikiem typu drobna kostka, który pomaga w jeździe tam, gdzie asfalt się kończy. Przedtem miały przeważnie linki prowadzone górą nad rurą poziomą ramy, co ułatwiało noszenie roweru na ramieniu, teraz większość ma linki prowadzone wewnątrz. Przedtem miały przeważnie hamulce typu cantilever (albo czasem bardzo krótki v-brake), teraz przodują tarczówki.
Napęd w takim rowerze to przeważnie połączenie korby dwublatowej o mniejszych ilościach zębów (46/34-36z do 50/34z itp.) z kasetą dziesięcio-, lub jedenasto- rzędową (przeważnie o zakresie 11-28 lub podobnym. Są jednak modele, które nastawiają się stricte na jazdę w terenie i przełożenia mamy tam 46/36z na korbie i 11-32z na kasecie.
Geometria ramy też jest zaprojektowana tak, by zachowując szosowy charakter roweru, osiągnąć jak najlepsze prowadzenie w terenie. Od roweru szosowego różnią ją dłuższa główka ramy, delikatniejsze kąty, krótsze mostki w standardzie. Rower przełajowy świetnie zachowuje się na podjazdach, bo można łatwo dociążyć kokpit, zjazdów natomiast trzeba się nauczyć, ale przy odrobinie wprawy, nie stanowią tak dużego problemu, jak mogłoby się wydawać.

rower przełajowy

Dlaczego właśnie rower przełajowy?

Bo to świetna alternatywa dla górala dla osób lubiących jazdę w terenie, a nie mieszkających na terenach bogatych w odcinki trudne technicznie. Cyclocross jest dobrym rowerem dla osób takich jak ja, które w góralu zakładają opony o łągodniejszym bieżniku i dla tych, którzy z różnych przyczyn, chcą lub muszą mieć jeden rower do wielu zadań. A przełajówka jest bardzo uniwersalna, jest lżejsza od górala, szybsza. Od dobrej szosówki zawsze będzie cięższa, ale za to lepiej hamuje, mniej trzeba się przejmować o opony itp. Jak dla mnie tych plusów jest naprawdę wiele i przyznaję, że jestem jednym z tych ludzi, którzy następny rower zamierzają kupić właśnie z tego segmentu.

 rower przełajowy

Ile to kosztuje?

Aktualnie podstawowe modele na ramach aluminiowych można kupić od około 4,5 tys. zł. Na ramach karbonowych – od około 7 tys. Jak to porównać z cenami dobrych szosówek (cyclocrossów na naprawdę słabym osprzęcie typu szosowy Tourney raczej się nie robi), to i tak ceny wypadają nieźle. Można też zawsze zapolować na okazję wśród rowerów używanych, lub poczekać do „po sezonie” i szukać okazji w sklepach. Tylko to jest raczej rozwiązanie dla osób o nietypowym wzroście, bo najpopularniejszych rozmiarów po sezonie po prostu zazwyczaj już nie ma. Jak się dobrze poszuka, to nawet teraz w Internecie da się znaleźć nowy rower przełajowy poniżej 3 tys. z przerzutkami Shimano Sora 2×9.

rower przełajowy

rower przełajowy

Połącz się z Facebook