#WyzwanieSkandia – jak zadbać o swoją pozycję?

SKANDIA_wyzwanie_10

Początkujący kolarze często skarżą się na różnego rodzaju bóle i dolegliwości podczas jazdy. Większość z nich można zniwelować już na poziomie siodełka! W jaki sposób odpowiada Bartosz Huzarski:

1. Siedzenie to bardzo ważny element naszego roweru. To co pasuje Twojemu koledze, nie zawsze  pasować będzie Tobie. Pamiętaj, że fizjologicznie każdy jest inny, każdy ma inną budowę, a więc i  inny rozstaw kości na których podparte jest nasze ciało podczas jazdy na rowerze. W doborze  siedzenia może pomóc fachowy sklep. Pojawia się też coraz więcej narzędzi do fittingu, które  eliminują drogi system, który opierał się na metodzie prób i błędów (kilka dni na jednym  siedzeniu, kilka na kolejnym). Warto więc skorzystać z pomocy fachowca, jeśli nie czujemy się  komfortowo na siedzeniu które mamy aktualnie przy rowerze.

 

Generalnie przy wyborze siodełka można kierować się kilkoma zasadami:

  • -Im bardziej mamy pochyloną pozycję, tym węższe powinno być siodło;
  • -Im dłuższe pokonujemy trasy – tym powinno być twardsze (by nie zwiększać sztucznie powierzchni styku siodła z ciałem);
  • -Amortyzacja w siodle lub sztycy podsiodłowej ma sens tylko w rowerze o pozycji wyprostowanej i przy aluminiowej, sztywnej ramie;
  • -Główną zaletą siodeł skórzanych jest dostosowywanie się kształtem do właściciela.
  • -Na siodle nie warto oszczędzać – jakość zazwyczaj sprzężona jest z ceną, a na tym elemencie spoczywa największa część naszego ciężaru podczas jazdy.

2. Kolejnym tematem, który może znacznie wpływać na nasz komfort lub dyskomfort w czasie jazdy, jest odpowiednio dobrana i dobrej jakości ircha w spodenkach. Osoby trenujące amatorsko niejednokrotnie wybierają tańsze stroje, szukając tu oszczędności. Nie jest to dobra droga. Komfort i wygoda podczas treningu powinna być naszym priorytetem. Dlatego lepiej zaopatrzyć się w przynajmniej jeden lepszej jakości komplet strojów kolarskich, na potrzeby dłuższych treningów czy wyścigów.

3. Samo usadzenie zawodnika na siedzeniu to sprawa równie ważna jak odpowiedni jego dobór. Pierwsza zasada jest taka, że siedząc na rowerze musisz czuć się wygodnie. Wsłuchaj się w swoje ciało, w znaki jakie Ci daje. Jeśli nie jesteś w stanie poradzić sobie z bólem pleców, mrowieniem w palcach, czy drętwieniem nóg, powinieneś pomyśleć o zgłoszeniu się do firmy, która zajmuje się profesjonalnym ustawianiem pozycji. Nie jest to konieczne, gdy nie występują w/w objawy. Bardzo często wystarczy wprawne oko trenera lub kolegów z grupy treningowej, aby skorygować pozycję na lepszą, wygodniejszą lub bardziej aerodynamiczną. Mam kontakt z dużą grupą kolarzy amatorów, którzy przyjeżdżają na organizowane przeze mnie treningi. Niejednokrotnie jedno spojrzenie pozwala wyłapać podstawowe problemy z ustawieniem roweru, złym doborem ramy lub wspornika kierownicy. Pamiętaj, że oprócz komfortu na rowerze trzeba też dobrze wyglądać, a z doświadczenia wiem, że jedno idzie w parze z drugim.

Więcej o prawidłowej postawie możecie przeczytać na: http://blog2kolka.com.pl/2011/08/18/odpowiednia-pozycja-na-rowerze/

Połącz się z Facebook