Dziwaczne rowery. Rower MTB na 39 calowych kołach.

39er-v-29-1455729209236-iayp9jv7at48-960-540Wszystko jest coraz większe, wszystkiego coraz więcej. Zarazem ma być coraz lżejsze, coraz wytrzymalsze i prostsze w obsłudze. Z jednej strony dążymy do minimalizacji – ograniczenie biegów z przodu do jednego, z drugiej jednak wkraczają kasety 12-rzędowe, a koła 29” (i 27,5”) wyparły z rynku MTB standardowe do niedawna 26-ki. Trudno na to narzekać. Po prostu naturalna kolej rzeczy, taka technologiczna ewolucja. Niektóre pomysły wydają się jednak dziwne. Szczególnie prototypy rowerów wydają się czasem pewnego rodzaju przerostem formy nad treścią.

L1040239

Pokazywałam Wam jakiś czas temu rower klienta o wdzięczne nazwie Monster Bike. Klasyczny, miejski rower na kołach 36”. Trzeba klientowi przyznać, że dzięki jego przeróbkom, nasz egzemplarz wyglądał fajnie: Brooksy, lampa od motocykla, holenderska kierownica i rama czarna bez paskudnych żółtych napisów, które były w oryginale.

Wydawało mi się, ze to raczej będzie wymysł kolekcjonerski, hołd dla dawnych konstruktorów rowerów na wielkich kołach. Nic bardziej mylnego. Niedawno powstał projekt roweru MTB na kołach jeszcze większych – 39 calowych. Jego twórcy twierdzą, że ich konstrukcja 29-ery „zje na śniadanie”. Projekt stworzył grafik z Singapuru, Patrick NG (https://www.behance.net/gallery/34035834/Ridiculous-XC-Bike-Interpolate). Otrzymał roboczą nazwę Ridiculous XC Bike. Ten sam autor niedawno zaprezentował inny futurystyczny model roweru Roost Carbon (https://www.behance.net/gallery/29975725/Ridiculous-Bikes-Roost-Carbon)

Wracając jednak do rowerowego monstrum, w projekcie pojawiło się kilka ciekawych rozwiązań, które mogłyby poprawić najbardziej denerwujące cechy naszego Monsterbike’a. Dla uniknięcia zahaczania stopą o przednie koło podczas skrętów, i żeby zapewnić zbliżoną odległość od siodła do kierownicy do 29-ki, kierownicę cofnięto względem rury sterowej  i umieszczono wewnątrz ramy. Sterowanie widelcem przebiega za pomocą dwóch zębatek i łańcucha. Ciekawostką jest, że szybkość reakcji na skręt można regulować poprzez zmianę wielkości tych zębatek.

39er_steering-1455729209233-1mzidyr3mokxw-960-540

Myślę, że to co wszystkich najbardziej zastanawia, to jak takie monstrum ma sobie radzić na wąskich ścieżkach, szybkich zjazdach w terenie? Twórca twierdzi, że świetnie, ale tego możemy się tylko domyślać, bo nie wiadomo, czy projekt doczeka się chociażby fazy prototypu.

Więcej informacji o geometrii ramy znajdziecie: http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/ridiculous-xc-bike-39er-46420/

39er_rendering-1455729209229-17u31aqsyyzt5-960-540I na stronie Patricka NG: https://www.behance.net/patrick_ng

Połącz się z Facebook